Erik Poppe skal regissere spillefilm om Quisling

12 mai 2021 - Sist oppdatert 16 juni 2022

opphavsrett: SF Studios

Paradox, SF Studios Norske produksjonsselskap, skal produsere en spillefilm om landssvikeren Vidkun Quisling. Filmen skal regisseres av kritikerroste Erik Poppe (Utvandrerne, Kongens Ja, Utøya 22. juli).

Fem år med okkupasjon ender den 8. mai 1945. Gjenreisingen av nasjonen kan begynne, men først må siste kapittel skrives. I en mørk celle på Akershus festning sitter han som hadde gjort det største sviket av alle; Vidkun Quisling. Nå skal han stilles til ansvar for sine handlinger og uhyrlighetene nazismens ideologi førte til.

Erik Poppe er en av Norges mest erfarne og produktive regissører, med Kongens Nei, Utøya 22. juli, Per Fugelli siste resept, Tusen Ganger god natt, de Usynlige, Hawaii,Oslo og Schpaa. Paradox rettigheter AS er et av de mestproduserende selskapene i Norge, med Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae som produsenter. Paradox har produsert alle Poppes filmer.

Quisling produseres av Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae for Paradox/SF Studios. Produksjonen vil starte i slutten av året.

Å fortelle dette dramatiske kapittelet i vår historie er et oppdrag vi tar på største alvor, og vi mener kinofilmen er den beste måte å fortelle det på. Det var et intenst psykologisk drama og en thriller som utfoldet seg disse dagene i 1945. Parallellene til hva som skapte og drev Quisling og krefter i vår samtid er skremmende. Finn Gjerdum, produsent, Paradox

Filmen er  tildelt 18.000.000 kroner i produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt.

- Quisling er Erik Poppe og Paradox sin tredje film i trilogien «et skjørt demokrati». Denne gangen ønsker de å rette søkelyset på overgriperens tanker og motiver. Det sterke manuset bygger på grundig research, og er blant annet basert på hittil ukjente og unike kilder. En film om Quisling vil åpenbart vekke debatt 75 år etter hans død, også internasjonalt. Jeg har stor tro på at dette prosjektet skal kunne lokke publikum til kinoene, og åpne opp for stor samfunnsdebatt, sier filmkonsulent i NFI, Asle Vatn.

SF Studios har den nordiske distribusjonen av filmen.

Katrine Aamodt

Marketing & Publicity Manager Norway