Bestselgerboka Stargate blir julefilm – nå er castet klart

5 februar 2024

Photographer: Foto: Daniel McStay

opphavsrett: Motlys / SF Studios

Torsdag 8. februar starter innspillingen av det som skal bli neste års store julefilm; Stargate – en julefortelling. Filmen er basert på Ingvild H. Rishøis bestselger fra 2021, og på rollelisten står bl.a. Jan Gunnar Røise og Bartek Kaminski. Regi er ved Ida Sagmo Tvedte.

«Leverer ren julemagi» og «…har alt en julefortelling bør ha…» skrev kritikere om Ingvild H. Rishøis første roman Stargate – en julefortelling da den utkom i 2021. Den kritikerroste boka ble lansert i Norge, Danmark og Sverige samtidig, gikk rett inn på bestselgerlistene og er solgt til 15 land, inkludert store territorier som Spania, Frankrike, Tyskland og USA.

Filmens fortelling bæres av søstrene Ronja og Melissa, spilt av henholdsvis Luiza Idrizi (9 år) og Anna Drakopoulou Sverrirdottir (15 år) – og deres far, spilt av Bartek Kaminski (Ambassadøren, Vikingane, Kampen for tilværelsen). I øvrige roller finner vi bla. Staffan Göthe (En kongelig affære, Den allvarsamma leken), Tevje Espeland (Hybris, Elevrådet), Damir Babovic (Kraftidioten, Heimebane), Suheib Ahmed (10 år), Ingvild Holthe Bygdnes (Kristiania Magiske Tivolitheater, Monster), Hamza Kader (22.juli, Tilt) og Shana Mathai og Jan Gunnar Røise, begge for tiden aktuelle i Makta.

I registolen sitter Ida Sagmo Tvedte som også har skrevet manus sammen med romanforfatter Ingvild H. Rishøi. Sagmo Tvedte har stått bak mange av NRKs suksesser for barn og unge de siste årene og har vunnet en rekke priser. Stargate – en julefortelling blir hennes spillefilmdebut.

Erfarne skuespillere og nye talenter
Stargate – en julefortelling skal bli en varm julefilm, som med både humor og hint av eventyr vil åpne opp for de gode samtalene om en tematikk som trengs å synliggjøres, sier Ida. - Romanen har komplekse karakterer som jeg fikk stor kjærlighet for og jeg har hatt et nydelig samarbeid med Ingvild i manusarbeidet. Jeg gleder meg nå stort til å komme i gang med opptak. Vi har fått med oss et lag av både erfarne skuespillere og nye talenter, og ikke minst har vi i Luiza Idrizi funnet vår viljesterke og fantasifulle Ronja, sier Ida.

- Jeg blir så stolt når jeg ser de forskjellige folka som skal spille i filmen, og også av å se alle som jobber bak kamera. Det føles som et stort privilegium at boka blir film og at det er så flinke folk som tar seg av det, sier Ingvild.

Om filmen

Det er desember, julen nærmer seg, og ti år gamle Ronja er på vei hjem fra skolen. I hånden har hun et papir med et telefonnummer som hun tror kan gjøre julen bra i år.

Ronja bor på Tøyen i Oslo sammen med faren og storesøsteren Melissa. Høytiden er rett rundt hjørnet og pappa er arbeidsløs, igjen. Når Ronja hjelper ham å få jobb som juletreselger på torget ser det ut til at lykken har snudd. I et kort øyeblikk er kjøleskapet fullt og den kjærlige pappaen deres lukter granbar i stedet for øl. Men så fort han får penger mellom hendene blir fristelsene som lurer på den lokale Stargate-puben for store. Og nok en gang tvinges jentene til å klare seg selv. Ronja er en drømmer, som sin far, og bruker sin livlige fantasi som både et skjold og en flukt. Mest av alt fantaserer hun om å bo sammen med søsteren på en hytte langt inne i skogen.

Stargate – en julefortelling er en varm og emosjonell historie om en far som gjør sitt beste, men ikke nok, en storesøster som prøver å fylle skoene hans, og en lillesøster som aldri slutter å håpe.

Stargate – en julefortelling produseres av Motlys ved produsent Hege Hauff Hvattum og får kinopremiere julen 2025. Kinodistribusjon er ved SF Studios. Internasjonalt salg er ved Reinvent International Sales.

Om Ingvild H. Rishøi
Ingvild Hedemann Rishøi (1978) er født og oppvokst i Oslo. I 2007 debuterte hun med novellesamlingen La stå, som ble hovedbok i Bokklubben Nye Bøker og vakte begeistring hos både kritikere og lesere. Hun fulgte opp med samlingen Historien om Fru Berg i 2011. Også den ble mottatt med unison hyllest. Vinternoveller, som utkom i 2014, befestet Rishøis posisjon som en av landets ledende forfattere, og hun ble tildelt Brageprisen og Kritikerprisen, i tillegg til flere andre priser. I 2021 utkom hennes første roman, Stargate. En julefortelling som nå er solgt til 15 land. Boka har fått en strålende mottagelse i Europa, og er blant annet blitt kalt «et lite litteraturmirakel» (Les Echos, Frankrike), «mesterlig» (Aftonbladet, Sverige) og «lysende» (La Vanguardia, Spania). Stargate kommer ut i USA og Storbritannia høsten 2024.

Om Ida Sagmo Tvedte
Ida Sagmo Tvedte (f. 1979) er manusforfatter og regissør, og har stått bak mange av NRK Supers suksesser for barn og unge de senere årene. Ida var med på å utvikle, skrive og regissere NRKs nettdramaserier Sara (2008), MIA (2010) og JENTER (2013) som alle var forløpere til verdenssuksessen SKAM. I 2015 ble hun nominert både i Prix Jeunesse og til Gullrutens fagpris for beste regi for arbeidet med serien Sofia Flux og det magiske høreapparatet. Og med miniserien Sol snart seks (2016) fikk hun Kidscreens utmerkelse «Creative talent». Som regissør på publikumssuksessen Snøfall (2016) mottok hun Gullruten i 2017, og med julekalenderen Stjernestøv (2020) vant hun hovedprisen for beste nye serie under Kidscreen Awards (2021). Høsten 2022 var hun aktuell med motstandskomedien Gutta på skauen, skrevet av Erlend Loe, Per Schreiner og Bjørn Olaf Johannesen der hun hadde episoderegi på 4 episoder. Stargate - en julefortelling er Idas spillefilmdebut.

Om Motlys
Motlys er et uavhengig produksjonsselskap som har levert en lang rekke kvalitetsfilmer siden 1983, fortalt av filmskapere med særegne fortellerstemmer som underholder og engasjerer like mye som de beriker. Motlys har produsert prisvinnende og kritikerroste filmer og dramaserier som blant annet Barn, Håp, Heimebane, Thelma, Welcome to Norway, Louder Than Bombs, Blind, Som du ser meg, Oslo, 31. august, Nord, Mannen som elsket Yngve, Gymnaslærer Pedersen og mange flere. De er for tiden aktuelle med storsuksessen Makta på NRK.

SF Studios, ble etablert i 1919, og er et av verdens eldste filmselskaper. I dag er SF Studios det ledende filmstudioet i Norden, med hovedkontor i Stockholm og kontorer i Oslo, København, Helsinki og London. Selskapet produserer og distribuerer filmer og TV-serier, så vel som strømmetjenesten SF Anytime. SF Studios norske produksjonsselskaper består av Paradox. FLX, Filmkameratene og Motion Blur. SF Studios er en del av det ledende nordiske medieselskapet Bonnier.

Om REinvent International Sales

REinvent International Sales er et pakketerings-, salgs- og finansieringsstudio. De har en utbredt og omfattende kunnskap om originale trender og salgsmuligheter på både det skandinaviske og internasjonale markedet, og samarbeider med høyt profilerte europeiske produksjonsselskaper.

Bilder og mer informasjon: https://medie.filmdistributorer.no | Foto: Daniel McStay
Foto 1: Ida Sagmo Tvedte og Ingvild H. Rishøi | Foto 2: Anna Drakopoulou Sverrirdottir, Luiza Idrizi, Bartek Kaminski og Suheib Ahmed | Foto 3: Staffan Göthe og Luiza Idrizi