Innspilling i gang av ny norsk romantisk komedie

8 august 2024

Photographer: Foto: Øystein Moe

opphavsrett: SF Studios, Blaane

Hva om du som voksen plutselig måtte flytte tilbake til hjembyen og til mor? Den romantiske komedien om Anni som ufrivillig flytter hjem på pikerommet, startet innspilling denne uken. Flere av skuespillerne har reist hjem til Trøndelag for å spille inn filmen som får premiere på norske kinoer neste sommer.

Denne uken startet innspillingen av Heim, en romantisk komedie om 39-år gamle Anni som ufrivillig må flytte hjem til mor etter en katastrofal, skandaløs og karrieredrepende hendelse på direktesendt barne-tv. Singel, blakk og hjemløs tvinges hun tilbake i hjembyen som herjes av gamle venner, forelskelser og spøkelser, som Anni for alt i verden ikke vil ta tak i.

Hanne Skille Reitan (Etterglød, Beforeigners) har hovedrollen som Anni. Hanne er fra Verdal, bosatt i Oslo og til daglig skuespiller på Nationaltheatret. Mamma Tove spilles av Hildegunn Eggen (Himmelblå, Berlinerpoplene). I andre roller finner vi Hermann Sabado (Etterglød, Upperdog), Øyvind Brandtzæg (Makta, Gulltransporten, 22. juli), Lavrans Haga (Exit, Beforeigners), Evy Kasseth Røsten (I onde dager, Nudes, Side om side), filmdebutant Vilde Wolan (13) og Leo Ajkic.

Rørende om å komme hjem

I registolen sitter Julie Skaufel. Skaufel har etablert seg som en tydelig stemme i filmbransjen, både som manusforfatter, serieskaper og regissør. Hun har blant annet vært serieskaper på NRK-serien Evy & Alltid og manusforfatter på Netflix-suksessen Hjem til Jul. Heim er hennes regidebut i langt format.

- Jeg gleder meg over å endelig være i gang med innspilling av denne nydelige, punkete og litt såre, historien og er stolt over å ha fått med meg fabelaktige skuespillere i rollene, ikke minst Hanne Skille Reitan som skal spille hovedrollen som Anni, sier regissør Julie Skaufel. Manuset har hun skrevet sammen med Miriam Larsen og Magnus Lillemark.

- Hanne har alle egenskaper som skal til for å virkeliggjøre den ambisiøse, smarte og smått snodige Anni. Anni er tøff i trynet, bråsint, har en stor porsjon overmot og gir seg aldri når hun har et mål i sikte – det gjelder både jobb, forhold, og det å late som hun kan noe hun egentlig ikke kan. Og med en ekstra evne til fantasi, skaper denne kombinasjonen flere kinkige situasjoner. Det siste hun kan tenke seg er å flytte tilbake til hjembyen. Men når det skjer må Anni finne ut av hvem hun egentlig er, gjennom å ta tak i en turbulent fortid. Heim er en kjærlighetserklæring til det å ikke la andre si hva du skal gjøre, til bøgda, til punken og – ikke minst – til vennskapet, sier Skaufel.

- Alle, absolutt alle voksne, kan kjenne igjen følelsen av å ikke mestre eller oppnå målene du har satt deg i livet. Vi kjenner også alle ydmykelsen ved å måtte bli avhengig av foreldrene våre igjen i en godt voksen alder, eller i verste fall bli tvunget til å flytte hjem. Heim er en rørende, morsom og virkelig fin historie om nettopp det å måtte vende tilbake til røttene enten man vil eller ikke, og om å finne seg selv som voksen, sier Silje Nikoline Glimsdal, Senior Acquisition Manager SF Studios.

Om filmen

Når Anni (39) får sparken fra jobben, og må flytte hjem på pikerommet hos mammaen sin i hjembyen, får hun hverdagen snudd på hodet. En situasjon som på ingen måte var en del av Annis planlagte karriere og privatliv. Brått er hun singel, blakk og uten jobb. Etter å ha løpt fra sin egen fortid hele sitt voksne liv, blir hun i løpet av sommeren nødt til å konfrontere det hun alltid har flyktet fra. Vil hun kunne hanskes med gamle venner, kjærester og spøkelser fra ungdomstiden, eller er det letter å stikke fra alt sammen og dra tilbake til hovedstaden igjen.

Men det som først fortoner seg som en katastrofe, viser seg å bli en ny mulighet. Men ikke før hun tar oppgjør med sin fortid.

Heim er en søtsnodig og schtøggvakker romantisk komedie om vennskap, sorg og kjærlighet.

I rollene: Hanne Skille Reitan, Hermann Sabado, Øyvind Brandtzæg, Lavrans Haga, Hildegunn Eggen, Evy Kasseth Røsten, Vilde Wolan og Leo Ajkic.

Heim regisseres av Julie Skaufel, produseres av Bente Maalen, Blaane Film og får kinopremiere sommeren 2025. Filmen distribueres av SF Studios, og REinvent er internasjonal salgsagent.

SF Studios ble etablert i 1919, og er et av verdens eldste filmselskaper. I dag er SF Studios det ledende filmstudioet i Norden, med hovedkontor i Stockholm og kontorer i Oslo, København og Helsinki. Selskapet produserer og distribuerer filmer og TV-serier, så vel som strømmetjenesten SF Anytime. SF Studios norske produksjonsselskaper består av Paradox. FLX, Filmkameratene og Motion Blur. SF Studios er en del av det ledende nordiske medieselskapet Bonnier.

Om REinvent International Sales

REinvent International Sales er et pakketerings-, salgs- og finansieringsstudio. De har en utbredt og omfattende viten om originale trender og salgsmuligheter på både det skandinaviske og internasjonale markedet, og samarbeider med høyt profilerte europeiske produksjonsselskap.

Filmfakta
Tittel: Heim
Regissør: Julie Skaufel
Manus: Julie Skaufel, Miriam Larsen og Magnus Lillemark
Fotograf: Øystein Moe
Produsent: Bente Maalen, Blaane Film AS
Skuespillere: Hanne Skille Reitan, Hermann Sabado, Øyvind Brandtzæg, Lavrans Haga, Hildegunn Eggen, Evy Kasseth Røsten, Vilde Wolan, Leo Ajkic.
Sjanger: Romantisk komedie
Premiere: Sommer 2025