Spermageddon: Fra Fantastic Fest til Fredrikstad Antimation Festival

25 september 2024

opphavsrett: 74 Entertainment, SF Studios

Etter verdenspremieren på den prestisjefylte animasjonsfilmfestivalen i Annecy, der publikum responderte med spontan, høylytt jubel og stående applaus, er det med stor glede at Tommy Wirkola og Rasmus Sivertsens spinnville nye animasjonsfilm Spermageddon får sin aller første visning i Norge under Fredrikstad Animation Festival (FAF). Filmen vekker for tiden oppsikt på Fantastic Fest i Austin Texas, og har Norgespremiere 10. januar. Men nå KOMMER den altså til Fredrikstad allerede 25. oktober.

«Jeg var selv på visningen i Annecy, og det er virkelig den villeste kinoopplevelsen jeg har vært med på noensinne. Vi gleder oss stort over å kunne gi FAF- og Fredrikstadpublikummet denne unike muligheten til å se Spermageddon på hjemmebane og først i landet. Her må folk skaffe seg billett i tide, for her blir det full fest!» uttaler Anders Narverud Moen i FAF.

Nå skal FAF gjenskape kinomagien med den første visningen av Spermageddon i Norge, og lover publikum en uforglemmelig opplevelse. The Hollywood Reporter har allerede slått fast at Spermageddon er dømt til å få kultstatus, og etter midnattsvisningene på Fantastic Fest i Texas nylig fremhever anmelderen i Polygon at det er en film som er «som skapt for å se sammen på det stort lerretet i en fullsatt kinosal».

Velkommen til en eksklusiv visning av den uforutsigbare og humoristiske musikalkomedien Spermageddon på Fredrikstad kino 25. oktober kl. 21:30. Etter filmvisningen blir det en Q&A med filmskapere og skuespillere, i tillegg til flere morsomme innslag.

Spermageddon er selvsagt stappfull av vitser, grovheter og kreative ordspill, men er den også full av sjarme og hjertevarme i det som kan beskrives som en spektakulær roadtrip på livets aller første landevei. Wirkola, best kjent for bloddryppende sjangerfilmer som Død snø og I onde dager, har laget filmen sammen med co-regissør Rasmus Sivertsen og Qvisten animasjon – studioet bak langt mer familievennlige Dyrene i hakkebakkeskogen, Folk og røvere i Kardemommeby og Helt super.

«Det gleder mitt animasjonsfilmhjerte at Norges største animasjonsfilmfestival skal være Spermageddons første møte med det norske publikummet! Vårt mål med Spermageddon har vært å skape en film som først og fremst er morsom, og som tar den helt ut. Men vi ønsker også å lage en film som treffer publikum i hjertet» uttaler regissør Rasmus Sivertsen.

Enorm respons

Fredrikstad kino har allerede fått ellevill respons på teaseren som de publiserte 5. september. I skrivende stund er den sett mer enn 400.000 ganger.

«Vi har aldri opplevd lignende respons på en teaser! Og med responsen vi har fått på denne teaseren så håper vi jo virkelig at 13 åringer i alle aldre fra Fredrikstad (altså de aller fleste av oss) kommer på denne eksklusive førpremieren. Vi gleder oss veldig og tror det blir en kinoopplevelse helt utenom det vanlige!» uttaler kinosjef Jørgen Søderberg Jansen.

Billetter til visningen av Spermageddon er tilgjengelig nå.

Spermageddon er produsert av 74 Entertainment ved Jørgen Storm Rosenberg og Kjetil Omberg, i samarbeid med Qvisten Animation ved co-produsent Stian Tveiten, linjeprodusent Fredrik Arntzen (som både er født og oppvokst i Fredrikstad) og en lang rekke dyktige fagfolk. Manus er skrevet av Wirkola sammen med Jesper Sundnes og avdøde Vegar Hoel. Filmen distribueres av SF Studios, og kommer på ordinær kino 10. januar 2025.

Om Fredrikstad Animation Festival

FAF, Nordens eldste og ledende animasjonsfestival, arrangeres fra 24. til 27. oktober i Fredrikstad i 2024. En av festivalens sentrale elementer er det nordisk-baltiske konkurranseprogrammet for animert film, som årlig løfter frem regionens beste filmer.

Hvert år tiltrekker festivalen seg anerkjente internasjonale aktører innen animasjonsbransjen, og tidligere har representanter fra prestisjetunge studioer som Pixar, Disney og Aardman vært blant gjestene. Programmet har stor bredde og byr på noe for enhver, fra eksperimentell kunstfilm til store publikumsfavoritter.

SF Studios ble etablert i 1919, og er et av verdens eldste filmselskaper. I dag er SF Studios det ledende filmstudioet i Norden, med hovedkontor i Stockholm og kontorer i Oslo, København og Helsinki. Selskapet produserer og distribuerer filmer og TV-serier, så vel som strømmetjenesten SF Anytime. SF Studios norske produksjonsselskaper består av Paradox. FLX, Filmkameratene og Motion Blur. SF Studios er en del av det ledende nordiske medieselskapet Bonnier.

Kontakt SF Studios

Lanseringsansvarlig Nille Elvin Stormoen på 977 70 518 / nille.stormoen@sfstudios.no

For intervjuavtaler eller annen informasjon. Høyoppløselige stillbilder med mer finnes på medie.filmdistributorer.no

Kontakt Fredrikstad Animation Festival