Se den nye teaseren til Nr. 24

8 mai 2024 - Sist oppdatert 15 mai 2024

Photographer: Lukas Salna

opphavsrett: Motion Blur, SF Studios

I en ny teaser fra den kommende storfilmen Nr. 24 sier en eldre Gunnar Sønsteby at han har fem skuffer i hodet: To han åpner ofte, to han åpner sjeldnere, og en femte, som han lukket på frigjøringsdagen i 1945 og aldri åpnet igjen. Skaperne av Nr. 24 røper nå at filmen, med hjelp fra ny informasjon fra Hjemmefrontmuseet, åpner denne femte skuffen.

Se teaseren her.

I den nye teaseren fra den kommende spenningsfilmen om Gunnar «Kjakan» Sønsteby, vår høyest dekorerte krigshelt, ser vi en eldre «Kjakan» stilt til veggs på et skolebesøk: Om ting som skjedde under krigen har plaget ham i ettertid? Så hører vi ham fortelle at han har fem skuffer i hodet, hvor fire av dem er i bruk, mens han lukket den femte på frigjøringsdagen 8. mai, i 1945.

– De fem skuffene kommer fra virkelighetens Gunnar, som hadde orden og system på alt – selv sitt eget hode, sier regissør John Andreas Andersen, og fortsetter:

– Husk at da krigen kom til Norge, var Gunnar en 22 år gammel revisorassistent. For en mann som var revisor av yrke, var det naturlig å sortere også minnene sine. I den femte skuffen hans ligger det ting som frem til nå har vært ukjent for allmennheten, sier regissør John Andreas Andersen.

Vår største fredshelt

Den nye informasjonen kommer fra Arnfinn Moland og Petter Ringen Johannessen ved Hjemmefrontmuseet. De to er for tiden i sluttfasen med en bok som skal ha samme tittel som filmen og slippes i høst.

Johannessen er også mer enn forfatter og historiker: Han var Gunnar Sønstebys personlige assistent gjennom 13 år.

– For meg som levde så tett på Gunnar er det en spesiell og personlig opplevelse å bidra til denne filmen. Samtidig har jeg hele veien følt meg trygg på at Gunnars historie blir godt ivaretatt – også de delene som er nye for offentligheten, sier Johannessen. Moland og Johannessen har fått se den ferdige klippen, og Johannessen beskriver filmen som både spennende og rørende. – Jeg er særlig glad for at filmen også viser en bit av Gunnars bidrag til norsk historie etter krigen. All innsatsen han la ned i formidling til unge nordmenn gjør at han ikke bare er vår største krigshelt, men også vår største fredshelt.

Overveldende tilbakemeldinger

Produsent Kristian Sinkerud ved produksjonsselskapet Motion Blur mener den nye informasjonen fra Hjemmefrontmuseet har tilført filmen mer nerve, mer relevans og mer hjerte. – Det vi opplever på testvisningene våre nå er overveldende. Vi får flere tilbakemeldinger om at folk tar til tårene både en, to og tre ganger gjennom filmen. Vi tror de reaksjonene hviler på det som vi har lært mye mer om: De bortimot umulige valgene Gunnar måtte ta, på bekostning av alt annet i livet sitt. Det er nok en tematikk som berører folk kraftig i den urolige tiden som vi lever i nå.

Om Nr. 24

Når nazistene invaderer Norge, sitter en 22 år gammel Gunnar Sønsteby på et kontor i Oslo. I årene som følger blir den beskjedne revisoren nazistenes mest ettersøkte mann. Som leder for Oslogjengen arrangerer han en rekke halsbrekkende sabotasjeaksjoner. Sønsteby bytter aliaser og sover i forskjellige leiligheter hver natt, med håndgranat under puta. Samtidig erfarer han at ikke alle fiender har tysk uniform.

Nr. 24 er en fengslende thriller som går tett på Gunnar «Kjakan» Sønstebys opplevelser som agent nr. 24 under andre verdenskrig. Den unge Sønsteby spilles av stjerneskuddet Sjur Vatne Brean (Rådebank, Makta), mens den eldre Sønsteby spilles av Erik Hivju (Kongens nei, Makta). Filmen regisseres av Skjelvet-regissør John Andreas Andersen og produseres av skaperne av Troll, Max Manus og Den 12. mann. Erlend Loe har skrevet manus, basert på et originalmanus av Espen von Ibenfeldt.

Nr. 24 distribueres av SF Studios, og kommer på kino 30. oktober 2024.

Om produsentene

Produksjonsselskapet Motion Blur står bak filmer som Troll (2022), Amundsen (2018) og Den 12. mann (2017). Troll, produsert av Espen Horn og Kristian Strand Sinkerud, er den mest sette ikke-engelskspråklige filmen på Netflix noensinne, med over 100 millioner visninger over hele verden. Det gjør Troll til den mest sette norske filmen gjennom tidene, uavhengig av plattform. John M. Jacobsen er en av Norges mest meritterte filmprodusenter, og har produsert mer enn 30 spillefilmer. Hans produksjon Max Manus (2008) er den største norske kinosuksessen i moderne tid, og TV-serien Kampen om tungtvannet (2015) er den mest sette dramaproduksjon i norsk TV-historie, med 1.8 millioner seere i snitt pr. episode.

SF Studios ble etablert i 1919, og er et av verdens eldste filmselskaper. I dag er SF Studios det ledende nordiske filmstudioet, med hovedkontor i Stockholm og kontorer i Oslo, København og Helsinki. Selskapet produserer og distribuerer filmer og TV-serier, så vel som strømmetjenesten SF Anytime. SF Studios’ norske produksjonsselskaper er Paradox og Motion Blur. SF Studios tilhører det ledende nordiske medieselskapet Bonnier.