Se de første bildene fra Nr. 24, filmen om Gunnar «Kjakan» Sønsteby

1 mars 2024

Photographer: Lukas Salna

opphavsrett: Motion Blur, SF Studios

Nr. 24 er en fengslende thriller om et av norgeshistoriens viktigste og mest unike liv. Hvordan kunne en beskjeden revisorassistent bli nazistenes mest ettersøkte mann og Norges høyest dekorerte borger? Storfilmen Nr. 24 kommer fra skaperne av Troll og Max Manus, og distribueres av SF Studios. Nr. 24 har kinopremiere 30. oktober.

Se teaseren her.

Da krigen kom til Norge i 1940, satt Gunnar Sønsteby på et kontor i Oslo. I årene som fulgte ble den beskjedne revisoren nazistenes mest ettersøkte mann. Som leder for Max Manus og Oslogjengen, organiserte Sønsteby en rekke halsbrekkende sabotasjeaksjoner. Han byttet aliaser og sov i forskjellige leiligheter, med håndgranat under puta.

– Det er helt vilt å ta innover seg at Gunnar bare var 22 år da krigen brøt ut. Fra og med 1940 levde han et på alle måter ekstremt liv. Vår film ligger tett på opplevelsene hans og presset han levde under, også med tanke på at ikke alle fiender hadde tysk uniform, sier regissør John Andreas Andersen.

John Andreas Andersen har vært en sentral figur som fotograf og regissør i norsk film i mer enn tjue år, med filmer som Skjelvet (2018), Hodejegerne (2011) og Buddy (2003) på CV-et.

– Største jeg har vært med på

I hovedrollen som Gunnar Sønsteby er Sjur Vatne Brean, kjent fra TV-seriene Rådebank og Makta.

– Jeg er like gammel nå som Gunnar var under krigen, så til tider har det vært overveldende å leve meg inn i hva Gunnar ble stilt overfor. Innspillingen av Nr. 24 er utvilsomt det største jeg har vært med på. Det er en imponerende produksjon, og jeg føler jeg har fått være med på å lage noe helt spesielt for norske kinogjengere, sier Brean.

Ny informasjon om Sønsteby

Regissør John Andreas Andersen forteller at det som først trakk ham til prosjektet var et spennende og originalt manus, som blant annet baserer seg på ny informasjon fra Sønstebystiftelsen.

– Gunnar «Kjakan» Sønsteby er et kjent navn for mange, men deler av historien hans har ikke vært fortalt tidligere. Gunnar sa at minnet hans hadde fem skuffer. De tre øverste åpnet han ofte, den fjerde sjelden, og den femte åpnet han aldri. I Nr. 24 får vi innblikk i hva som var i denne femte skuffen, sier Andersen.

– Ekstreme situasjoner

Selv om det snart er 80 år siden krigens slutt, opplever filmskaperen at det er stor interesse for historien til Norges høyest dekorerte krigshelt:

– Det er en sterk følelse av at nåtid møter fortid her. Historien om en 22-åring som kastes ut i ekstreme situasjoner når landet hans invaderes er dessverre veldig aktuell. Den kan få oss til å reflektere over hva vi selv ville gjort om vi var i Sønstebys sko, og den er en påminnelse om at vi ikke kan ta friheten vår for gitt.

Foto: Lukas Salna / Motion Blur og SF Studios

Om Nr. 24
Når nazistene invaderer Norge, sitter en 22 år gammel Gunnar Sønsteby på et kontor i Oslo. I årene som følger blir den beskjedne revisoren nazistenes mest ettersøkte mann. Som leder for Oslogjengen arrangerer han en rekke halsbrekkende sabotasjeaksjoner. Sønsteby bytter aliaser og sover i forskjellige leiligheter hver natt, med håndgranat under puta. Samtidig erfarer han at ikke alle fiender har tysk uniform.

Nr. 24 er en fengslende thriller som går tett på Gunnar «Kjakan» Sønstebys opplevelser som agent nr. 24 under andre verdenskrig. Den unge Sønsteby spilles av stjerneskuddet Sjur Vatne Brean (Rådebank, Makta), mens den eldre Sønsteby spilles av Erik Hivju (Kongens nei, Makta). Storfilmen Nr. 24 kommer fra Skjelvet-regissør John Andreas Andersen og skaperne av Troll, Max Manus og Den 12. mann. Erlend Loe har skrevet manus, basert på et originalmanus av Espen von Ibenfeldt. Nr. 24 distribueres av SF Studios, og kommer på kino 30. oktober 2024.

Om produsentene
Produksjonsselskapet Motion Blur står bak filmer som Troll (2022), Amundsen (2018) og Den 12. mann (2017). Troll, produsert av Espen Horn og Kristian Strand Sinkerud, er den mest sette ikke-engelskspråklige filmen på Netflix noensinne, med over 100 millioner visninger over hele verden. Det gjør Troll til den mest sette norske filmen gjennom tidene, uavhengig av plattform.

John M. Jacobsen er en av Norges mest meritterte filmprodusenter, og har produsert mer enn 30 spillefilmer. Hans produksjon Max Manus (2008) er den største norske kinosuksessen i moderne tid, og TV-serien Kampen om tungtvannet (2015) er den mest sette dramaproduksjon i norsk TV-historie, med 1.8 millioner seere i snitt pr. episode.

SF Studios ble etablert i 1919, og er et av verdens eldste filmselskaper. I dag er SF Studios det ledende nordiske filmstudioet, med hovedkontor i Stockholm og kontorer i Oslo, København og Helsinki. Selskapet produserer og distribuerer filmer og TV-serier, så vel som strømmetjenesten SF Anytime. SF Studios’ norske produksjonsselskaper er Paradox og Motion Blur. SF Studios tilhører det ledende nordiske medieselskapet Bonnier.

For mer informasjon og intervjuforespørsler:

Kulturmeglerne v/ Atli Bjarnason, atli.bjarnason@kulturmeglerne.no, 978 96 803