Joachim Trier i hovedkonkurransen med Verdens verste menneske

opphavsrett: SF Studios / Oslo Pictures

FilmfestivalFilmfestivalen i Cannes:

Joachim Trier i hovedkonkurransen med Verdens verste menneske
I dag ble det klart at Joachim Triers Verdens verste menneske skal vises i hovedkonkurransen under filmfestivalen i Cannes 6. – 17. juli. Filmen får norsk premiere 15. oktober 2021.

Dette blir tredje gang Joachim Trier deltar med film i Cannes. Han deltok i programmet Un certain regard i 2011 med Oslo, 31. august og i hovedkonkurransen med den engelskspråklige Louder Than Bombs i 2015. Kun 9 norske spillefilmer har vært plukket ut til hovedkonkurransen siden festivalens begynnelse i 1946.

Det smaleste nåløyet
Med rundt 2000 spillefilmer påmeldt hvert år er filmfestivalen i Cannes verdens viktigste filmfestival. Kun 18-20 filmer plukkes ut til å konkurrere om Gullpalmen i hovedkonkurransen. Festivalsjef Thierry Frémaux sier til IndieWire at årets festival blir svært internasjonal, og at det er påmeldt nesten 2300 spillefilmer.

- Cannes er uten sidestykke den viktigste filmfestivalen av dem alle, og filmprisen Gullpalmen er den mest prestisjetunge prisen en filmskaper kan motta, sier direktør i Norsk filminstitutt, Kjersti Moe. - At Joachim Trier er tilbake i Cannes med film for tredje gang, og igjen i hovedkonkurransen, viser hvor sterk posisjon han har som filmskaper – og at han nok en gang har laget en svært god film som har nådd gjennom det aller smaleste nåløyet.

Verdens verste menneske blir den første norskspråklige filmen i hovedkonkurransen siden Arven av Anja Breien som deltok i 1979. Regissør Erik Løchen, som er bestefaren til Joachim Trier, deltok med Jakten i 1960.

Hovedrollene i Verdens verste menneske spilles av Renate Reinsve, Anders Danielsen Lie og Herbert Nordrum.

Jeg er selvfølgelig veldig glade for dette og jeg er kjempetakknemlig for det fantastiske teamet jeg har hatt med meg på denne filmen, sier Joachim Trier. - Vi gleder oss veldig til å få verdenspremiere for et internasjonalt publikum i hovedkonkurransen. Renate Reinsve spiller sin første hovedrolle og jeg tror hennes prestasjon har mye å si for hvorfor filmen ble valgt ut.

- Det er helt fantastisk at Verdens verste menneske er tatt med i hovedprogrammet i Cannes, sier Renate Reinsve. - Jeg er så stolt og takknemlig over å være en del av denne filmen, den har blitt så morsom og vakker, og det har vært en så utelukkende god og inspirerende prosess, da er det ekstra gøy at den når så langt. Joachim gjør alle rundt seg bedre, dette er så vel fortjent!

Om filmen
Julie (Renate Reinsve) er snart 30 år, hun har mange talenter, men få resultater og føler seg mer og mer som en birolle i sitt eget liv. Kjæresten hennes, Aksel (Anders Danielsen Lie) – litt eldre, og en suksessfull tegneserieskaper – vil at de skal stifte familie, men Julie holder igjen. En kveld sniker hun seg inn på en fest hvor hun treffer en ung og sjarmerende fyr. Snart har hun forlatt Aksel og kastet seg inn i nok et forhold. Julie kjemper for å holde alle dører åpne, men finner snart ut at noen livsvalg allerede ligger bak henne.

Verdens verste menneske er en dramakomedie om kjærlighet i vår tid. Om å ha alle muligheter i livet, men fortsatt føle seg som verdens verste menneske.

Manuset er skrevet av Eskil Vogt og Joachim Trier selv.

Om Joachim Trier
Regissør og manusforfatter Joachim Trier er en av Norges mest anerkjente filmskapere igjennom tidene. Fem filmer på femten år har skaffet ham en dedikert fanskare blant kinopublikum verden over, og han nyter stor respekt hos kolleger og kritikere. Spillefilmdebutant Trier ble kalt «sensasjonelt talentfull» av The New York Times-kritiker Manohla Dargis etter komediedramaet Reprise (2006), Norges Oscar-kandidat og Amanda-vinner for beste film, regi og manus. Alle Triers filmmanuskripter er skrevet sammen med Eskil Vogt. Det kritikerroste oppfølgerdramaet Oslo, 31. au­gust (2011) konkurrerte i seksjonen Un Certain Regard under Cannes Film Festival, og hovedrolleinnehaver Anders Danielsen Lie og Oslo by ble senere portrettert i The New York Times. «Oslo-trilogien» avsluttes nå med det romantiske komediedramaet Verdens verste menneske (2021), igjen i celebert selskap på verdens fremste utstillingslerret for ny film: hovedkonkurransen i Cannes.

Filmografiens fem spillefilmer inkluderer også det engelskspråklige dramaet Louder Than Bombs (2015) – første norske hovedkonkurransedeltaker i Cannes på 36 år, og første norske vinner av Nordisk Råds Filmpris – og den overnaturlige thrilleren Thelma (2017), som har vunnet Trier tilhengere også av andre filmsjangrer. Utover Cannes er filmene hans vist i Gøteborg, Istanbul, Karlovy Vary, Milano, Sundance og Toronto, og nær 200 000 så Oslo, 31. au­gust på kino i Frankrike, der filmen også ble nominert til César-prisen for beste utenlandske film. Trier har i tillegg regissert en rekke kortfilmer og reklamefilmer, og i 2018 var han jurypresident for seksjonen Kritikeruken i Cannes.

Trier bor og arbeider i Oslo.

Norske spillefilmer i hovedkonkurransen, filmfestivalen i Cannes:

·        1952: Nødlanding, regi Arne Skouen

·        1954: Sirkus Fandango, regi Arne Skouen

·        1955: Det brenner i natt, regi Arne Skouen

·        1957: Same Jakki, regi Per Høst

·        1958: Ni liv, regi Arne Skouen

·        1960: Jakten, regi Erik Løchen

·        1961: Line, regi Nils Reinhardt Christensen

·        1979: Arven, regi Anja Breien

·        2015: Louder Than Bombs, regi Joachim Trier

Kilde: Sigurd Moe Hetland: Norge i Cannes 1956 – 2006

Faktainformasjon Verdens verste menneske

·        Filmfestivalen i Cannes pågår i fra 6.- 17. juli. Festivalen foregår vanligvis i mai. Det forventes en tilnærmet normal festival i juli, med visse begrensninger og tilrettelegginger.

·        SF Studios distribuerer Verdens verste menneske i Norge. Internasjonal salgsagent er MK2.

·        Norsk kinopremiere er 15.10.2021

Katrine Aamodt