Nordmenn elsker norsk film

17 juni 2022

opphavsrett: Oslo Pictures

Det er en stor andel norske filmer på den offisielle filmhitlisten; Filmtopplisten.no. Førsteplassen er også ”nesten” norsk med den siste filmatiseringen av Roald Dahls Heksene. Norges Oscar-bidrag, Verdens Verste Menneske, som distribueres av SF Studios i Norge, ligger på tredjeplass.

Filmtopplisten.no er baseret på norske digitale filmkjøp og filmleier fra bl.a. Altibox, Apple TV, Blockbuster, Rakuten TV, SF Anytime, Telia Play og Viaplay Store, og har siden lanseringen for et år siden været et sikkert barometer for hvilke filmer som trender i de norske hjem. Det viser seg, at nordmenn elsker norsk film.

Den norsk- britiske forfatteren Roald Dahl, med kjente og kjære historier som mange norske barn har vokst opp med, har førsteplassen med Heksene. Filmen har de siste 12 månedene ligget på Filmtopplisten.no, i hele 19 uker!

Tre norske på topp 10
Av norske filmer på hitlisten finner vi det Oscar-nominerte humoristiske og gripende dramaet om den vanskelige kjærligheten, Verdens Verste Menneske (nummer 3) samt det dramatiske oljeeventyret Nordsjøen (nummer 4) om liv og død etter en ulykke på en oljeplattform. Til slutt, på en tiende plass, finner vi  Den Største Forbrytelsen, som på uhyggelig vis skildrer jødenes skjebne, da tyskerne okkuperte Norge under 2.verdenskrig.

Dansk komedie sjarmerte norske filmelskere
En norsk teori om at mennesket er født med en halv promille for lite, og at alkohol i årene øker kreativiteten, sjarmert ikke bare den danske befolkningen, men også nordmenn i fjor. Et glass til med Mads Mikkelsen i hovedrollen vant i 2021 Oscar for beste internsjonale film og kan nå også pårope seg å være den nest mest streamede filmen i Norge, etter 18 uker på top 10. Et glass til og Heksene har dermed vært to filmer som samlet normenn hjemme foran skjermene i løpet av et år med både nedstengning og gjenåpning av samfunnet.

Hollywood leverer fortsatt varene
Den etterlengtede internasjonale lanseringen av Bond - No Time to Die, smittet også over på Filmtopplisten.no, da agent 007 inntok årets top 5. Etter den kom Hollywood-blockbustere på rad og rekke. I The Little Things skulle Denzel Washington og Rami Malek oppklare uhyggelige seriemord i Los Angeles. På syvendeplassen ble den episke styrkeprøven utkjempet mellom legendene i Godzilla vs. Kong.

Sameksistens med et romvesen, som skifter form har til tider sine udfordringer. Dette fanget seernes interesse og plasserte Venom: Let There Be Carnage på åttendeplassen. Det ble en  hardtslående film på niendeplassen i Guy Ritchies nervepirrende actionthriller Wrath of Man, som tar fart etter en voldsom pengetransportran i Los Angeles. Æren for flest uker på førsteplassen (i alt 8 uker) fikk Spider-Man: No Way Home, hvor Peter Parker måtte la masken falle for så å tilkalle hjelp for at verden skulle glemme superheltens identitet.

Framover kan filmelskere glede seg til mange flere spenndende nye filmer på hjemmekinoen, for eksempel Jurassic World: Dominion, Elvis, Rutete Ninja 2 og Bullet Train.

Filmtopplisten.no de siste 12 månedene:

Flest uker som nummer 1:        Spider-Man: No Way Home (8 uker)
Flest uker på hitlisten:               Heksene (19 uker)
Antall titler på hitlisten:            130 forskellige filmer
Antall titler på førsteplassen:    23 filmer

Årets top 10 på Filmtopplisten.no
(Flest uker på hitlisten siden mai 2021)

1. Heksene
  2. Et glass til
  3. Verdens verste menneske
  4. Nordsjøen
  5. Bond - No Time to Die
  6. The Little Things
  7. Godzilla vs. Kong
  8. Venom: Let There Be Carnage
  9. Wrath of Man
  10. Den Største Forbrytelsen

Om Filmtopplisten.no

Filmtopplisten.no fremheves de mest populære filmene som nordmenn har køpt eller leid digitalt i løpet av siste uke, med en top 10-liste og videotrailer. Ukens hitliste offentliggøres hver onsdag kl. 12:00. Bak Filmtopplisten.no står alle de store filmselskaprne i Norge, bl.a. Nordisk Film, NBC Universal, SF Studios, Sony Pictures Home Entertainment, The Walt Disney Company og Warner Bros. Entertainment, som publiserer filmhitlisten gjennom den nordiske filmbransjeforening Digital Entertainment Group Nordic (DEGN), som er en del av DEGI.

Ønsker du å motta den ukentlige norske filmhitlisten, så send en mail til general@degiorg.uk for å motta den offisielle norske top 10 listen og få tilgang til å laste ned trailere.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Lidia Vukcevic, HE Marketing New Release, SF Studios, lidia.vukcevic@sfstudios.se, +46 73 316 79 58