Se den første teaseren til Oscar-nominerte Nils Gaups nye historiske storfilm SULIS 1907

27 februar 2023

opphavsrett: ⓒ Storyline Nor, SF Studios

Nå kan du seden første teaseren til Nils Gaups nye, storslåtte historiske drama Sulis 1907. Filmen, som omhandler et arbeideropprør som endret historien vår, får kinopremiere 6. oktober.  Med det får norske kinopublikummere sin tredje storfilm fra Nord-Norge på under et år.

Se teaseren her.

Høyoppløselige bilder kan lastes fra medie.filmdistributorer.no

Denne høsten vender Oscar-nominerte Nils Gaup tilbake til kinolerretet med et storslagent historisk drama om arbeideropprøret i Sulitjelma: Sulis 1907. Et opprør som, til tross for at det er ukjent for mange, ble inspirasjon for etableringen av den skandinaviske modellen, som skulle endre vår historie.

"Sulis var gruvebyen der arbeiderne ble utnyttet maksimalt for å tyne mest mulig ut av naturressursene på kortest mulig tid, kun for å berike eierne i Helsingborg. Arbeiderne fant seg ikke i det, og det endte i opprør.  Mennesker og natur utnyttes fortsatt brutalt, og de eneste som tjener på det er de aller rikeste" uttaler Nils Gaup.

Sulis 1907 er basert på virkelige hendelser fra det som da var Norges nest største arbeidsplass i gruvene i Sulitjelma. I Sulis fantes det arbeidere og funksjonærer fra flere land, og den vide fjelldalen var sentrum for en yrende aktivitet.  Samtidig førte et økt krav om avkastning og effektivitet til stadig dårligere kår for arbeiderne. De ble behandlet som slaver, mens eierne levde i luksus. Gruveselskapet hadde all makt og arbeiderne slet under umenneskelige forhold. På folkemunne ble stedet kalt «Lapplands helvete». Dette var Nordens Ville Vesten.

En januardag i 1907 hadde arbeiderne fått nok av undertrykkelsen, og med Kata Dalström og Helene Ugland i spissen, stiftet arbeiderne sin egen fagforening. Handlingen i Sulis 1907 utspiller seg i den voldsomme opptakten til dette opprøret.

Sulis 1907 pressebilde

Nordens Ville Vesten. Simon J. Berger spiller den notoriske gruveeieren Wennström Foto: Anders Bohman  Storyline Nor, SF Studios

Sterkt cast og crew
I hovedrollene spiller Otto Fahlgren og Exit-aktuelle Simon J. Berger. Dette er ikke første gang Gaup lager filmer knyttet til viktige historiske hendelser. Han er fra tidligere kjent for sine filmer som Veiviseren, Kautokeinoopprøret og Birkebeinerne.  Manuset til Sulis 1907 er skrevet av kritikerroste Christopher Grøndahl, som blant annet har skrevet manus til kinoaktuelle Kampen om Narvik.

"Sulis 1907 er en film om ekte solidaritet, hvor mennesker står sammen i kampen mot undertrykkelse for å få et bedre liv. I dag polariseres folk og stilles opp mot hverandre over hele verden. Filmen er derfor mer aktuell enn noensinne og en god påminnelse på hva man får til sammen", uttaler produsent Tom Vidar Karlsen.

Filmen er produsert av Tom Vidar Karlsen og Trond Eliassen i Storyline NOR, og finansiert av SF Studios, Götefilm, Handmade films in Norwegian woods, Studio Locomotive, FIlmCamp, Filmfond Nord, Filminvest, Film i Väst, LO Norge og NFI. REinvent er internasjonal salgsagent, og SF Studios distribuerer filmen i Norge.

Om filmen

Otto Fahlgren og Pernille Sandøy spiller i Sulis 1907 Foto: Anders Bohman  Storyline Nor, SF Studios

Året er 1907. Det er harde kår for Konrad og arbeiderne i gruvesamfunnet i Sulis.
Konrad drømmer om å komme seg til Amerika for å gjenforenes med familien. I desperasjonen for å tjene penger til turen, får han overtalt seg til en jobb i Hanken – den hardeste gruva i hele Sulis. Det skal ikke bli ikke bedre når svensken Olof Wennström kommer til makta i gruveselskapet. Det begynner å blusse opp et opprør blant arbeiderne, men Wennström har andre planer. Og midt i konflikten står Konrad.

I er et episk historisk drama om opprøret i gruvesamfunnet i Sulitjelma. Et opprør som skulle vise seg å endre hele historien vår.

Filmfakta:
Tittel: Sulis 1907
Internasjonal tittel: The Riot
Premiere: 6. oktober 2023
Regissør: Nils Gaup
Hovedroller: Otto Fahlgren, Simon J. Berger, Pernille Sandøy
Andre medvirkende: Alexandra Gjerpen,Stig Henrik Hoff, Heidi Ruud-Ellingsen, Kristoffer Sagmo Aalberg, Rune Temte, Sofia Jannok, Niklas Gundersen, Kim Jøran Olsen, Eirik Risholm Velle, Kai Ole Taule, Ivar Beddari, Mads Sjögård Pettersen, Paul-Ottar Haga, Anderz Eide, Trond P.S Munch, Reidar Falck Sørensen, John Sigurd Kristensen, Anders Dahlberg, Nils Johnson
Manusforfattere: Christopher Grøndahl
Produsenter: Tom Vidar Karlsen, Trond Eliassen | Storyline Nor
Internasjonal salgsagent: REinvent International Sales
Distribusjon: SF Studios

Sulis 1907 har kinopremiere 6. oktober.

For mer informasjon kontakt:
Nille Stormoen, Marketing & Publicity Manager, SF Studios Norge | nille.stormoen@sfstudios.no | +47 977 70 518
Helene Aurø, Sales & Marketing Director, Reinvent International Sales | helene.auro@reinvent.dk | +45 23 42 00 07

SF Studios ble etablert i 1919, og er et av verdens eldste filmselskaper. I dag er de et av Nordens ledende filmstudioer med hovedkontor i Stockholm, og kontorer i Oslo, København, Helsinki og London. Selskapet produserer og distribuerer spillefilm og serier, samt strømmetjenesten SF Anytime. SF Studios er en del av det ledende nordiske mediehuset Bonnier.

Om REinvent Studios
REinvent er et kombinert salgs-, produksjon- og finanseringsstudio. De har utstrakt kunnskap om trender og muligheter i både Skandinavia og internasjonale markeder arbeider med høyt profilerte europeiske produksjonsselskaper.