SF Studios distribuerer Martin Lunds nye animerte familiefilm CysteMfeil

12 oktober 2022 - Sist oppdatert 24 oktober 2022

opphavsrett: Photo credit: Julianne Leikanger

Det er med stolthet vi annonserer at Martin Lunds morsomme, fascinerende og rørende animerte familiefilm CysteMfeil distribueres av SF Studios. CysteMfeil er et originalskrevet filmunivers som med humor og varme forteller om de store tingene i livet. Filmen har forventet premiere i Norge i 2024, og distribueres av SF Studios i Norden.

CysteMfeil handler om kreftcellen Kaja som legger ut på reise i kroppens indre. En historie om hvordan vi velger å leve sammen, og om hvordan vi tar vare på den verdenen vi lever i. Dette er en hyggelig film om kreft, død og verdens undergang!

"Det er en årelang drøm som nå går i oppfyllelse når jeg med denne tildelingen får muligheten til å lage en helanimert spillefilm for hele familien. Fortellingen om den lille kreftcellen Kaja som forlater cysten og setter ut på en fantastisk reise i kroppen håper jeg vil by på stord doser med både spenning, humor og hjertevarme", forteller regissør Martin Lund.

Lund har både som forfatter og regissør vist at han er en av våre fremste skapere av fortellinger rettet for barn- og unge. Han spillefilmdebuterte med Knerten gifter seg (2010), som ble den mest sette Knerten-filmen og en av de mest sette barnefilmene i nyere norsk filmhistorie. Han har både skrevet og regissert Mer eller mindre mann (2012), Kampen (2013-2014), Match (2018) og Psychobitch (2019). Sistnevnte vant han Amanda for beste filmmanus og årets barnefilm. Både Mer eller mindre mann, Kampen og Psychobitch har vært nominert og vunnet priser på anerkjente festivaler som hovedprisen i Karlovy Vary, publikumspriser i Premiers Plans d`Angers og Filmfest Hamburg, Artekino award og hovedprisen for beste nye serie på Prix Jeunesse.

"Disney og Pixar klarer mesterstykket å ta oss med på reiser som er underholdende og morsomme, men også lærerike og dypt gripende. Flere av dem er blant mine favorittfilmer den dag i dag. Dette er min hårete ambisjon med CysteMfeil: Jeg vil lage en fantastisk animasjonsfilm for hele familien!", avslutter Lund.

Manuset til CysteMfeil er skrevet av Martin Lund og Thorkild Schrumpf, som tidligere har samarbeidet på seriene Kampen og Match. Thorkild Schrumpf har også vært manusforfatter på serier som ZombieLars, Stolthet & Forfall og Nødt eller sannhet.

CysteMfeil produseres av Ruben Thorkildsen og Frederick Howard i Storm Films, og mottok i går tilskudd fra konsulentordningen til Norsk filminstitutt.

Ruben Thorkildsen har tidligere vunnet Amanda-pris for Årets barnefilm for Psychobitch, en film han også mottok Kanon-prisen som Årets produsent for. Thorkildsen og Lund har et langt samarbeid bak seg, og Thorkildsen har produsert samtlige av Lund sine tidligere serier og filmer. Thorkildsen opprettet i 2008 produksjonselskapet Ape&Bjørn som i 2020 ble en del av Storm Films.

Produsent Frederick Howard vant sammen med regissør Cecilie Mosli og produsent Petter Borgli Amanda for Årets barnefilm med publikumssuksessen Tre nøtter til Askepott. Han har også vært nominert med Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama (2014). Howard har også vært produsent på filmer som Julekongen: Full rustning (2015), Battle (2018) og Dragevokterens jul (2020). Howard har også bemerket seg som serieskaper med den internasjonale animasjonsserien Viking School (2022) for Walt Disney Company.

Om CysteMfeil
Sjanger: Animert familiefilm
Produksjonsselskap: Storm Films AS
Regissør: Martin Lund
Manusforfattere: Martin Lund og Thorkild Schrumpf
Produsenter: Ruben Thorkildsen og Frederick P. N. Howard
Totalbudsjett:   44.000.000
Engelsk tittel: CysteMfailure

For ytterligere informasjon kontakt:
Silje Nikoline  Glimsdal, Senior Acquisition Manager, SF Studios, Silje.glimsdal@sfstudios.no | +45 244 00 802

SF Studios, ble etablert i 1919, og er et av verdens eldste filmselskaper. I dag er SF Studios det ledende filmstudioet i Norden, med hovedkontor i Stockholm og kontorer i Oslo, København, Helsinki og London. Selskapet produserer og distribuerer filmer og TV-serier, så vel som strømmetjenesten SF Anytime. I tillegg til produksjonsselskapet Paradox, eier SF Studios produksjonsselskapene FLX, Filmkameratene og Motion Blur, og er en del av det ledende nordiske medieselskapet Bonnier.